Search This Blog

Monday 21 January 2013

My new home

 Keperluan asas kehidupan manusia ada 3 iaitu pakaian, makanan dan tempat tinggal. Kalo yg keempat mungkin kenderaan. Tapi kejayaan sebenar manusia apabila bawa agama yang sempurna  yang di bawa Nabi Muhamad S.A.W dalam kehidupan seharian x kira  apa keadaan sekalipun. Kalo x de agama  kehidupan manusia akan terasa kosong walaupun ada segala-galanya dekat kehidupan dunia ni.

  Alhamdulillah akhirnya dpt juga aku merasa duduk rumah sendiri  awal tahun ni. Keinginan nk beli rumah timbul bila mula dah blk tempat asal dan rs nk menetap kt sini. Beli rumah menerlukan perancangan  yang betul dan teliti sbb ia melibatkan kos yg besar dan ms yg pembayaran yg panjang.

Aku mula mencari rumah kat Taiping sejak awal tahun 2012. Mcm2 tmpt dan cara  aku cari. Kalo rumah baru kat Taiping ni rumah teres 1 tgkt  4 bilik dlm RM 158 k. Kalo 3 bilik dalam RM 130 k. Kalo rumah teres 2 tingkat plk dlm RM 178 k.  Semua bergantung pd design dan lokasi tempat.

    Lps buat  house scouting bbrp lm akhirnya terjumpa satu rumah  pd pandangan aku agak baik utk dimiliki. Korner lot  yg dikelilingi oleh kawasan hijau di sebelah tepi dan depan. Antara ciri- ciri rumah ni yg menarik minat aku adalah:

 -Mempunyai jiran ug baik dan friendly
- Ad sliding door utk memaksimumkan kemasukan angin dan udara
-Ad suasan hijau dan pemandangan menarik
-Satu tingkat. Utk safety dan kesian kat warga emas  nk panjat tangga
-Mempunyai jaringan jalan raya yg baik & ad public transport
-Mempunyai halaman dpn dan tepi tg boleh yg boleh diguunakan utk bersantai.
-X jauh dari bandar Taiping  dan Highway Changkat Jering-Taiping
-Dgr cerita ad satu tpk sedang dibangunkan TESCO x jauh dari rumah aku.



 Harga pun x brp mhl dlm RM 13x,xxx. Ms aku nk beli dn tgk rumah rmi costumer yg  berminat dgn rumah ni. So aku terpaksa bertindak cpt dgn letakkan deposit dulu.  Bg aku rumah x rugi beli . X seperti aset lain mcm kereta, motor dsb sbb rumah nilainya x susut tp semakin lama semakin naik smpi mencanak canak. Yg plg boring dlm beli rumah especially loan kerajaan adalah proses yg lama. Aku rs proses dr mula smpi dpt kunci dan duit 10% blk dlm 6 bulan . Tu pun kena selalu follow up dan push peguam .

 Agk complete  aksesori rumah tu . Ad gril. pagar komkrit dsb. Cuma ad beberpa benda yg perlu dibuat utk menjadikan  rumah ni lebih slesa lg . Mcm Awning, mozek , buat  pgr kedua dsb. Mungkin buat sikit2 dulu tgk bajet.Sbnrnya rumah aku ramai yg tanya utk sewa menurut jiran2 aku tp aku krg berminat dgn sewa ni sbb aku kdg nk melepak kat rumah ni selain duduk rumah mak aku kat Tmn  Mewah. Kalo Homestay tu mungkin boleh difikirkan kalo x mendatang masalah pd aku.

  Last but not least  pastikan kita hidupkan amal 2  agama kat rumah baru utk mengelakkan  gangguan dan keselamatan bersama. Yelah kalo rumah lama x duduk mcm2 ada. Perkara pertama yg aku buat lps msk rumah tu  adalah azan kat dalam rumah tu. Meremang gak bulu roma ms mula2  masuk. Tp lama2 tu dah biasa jer . ok jer. Cuma blm tidur lg kat situ Tgklah  bila ku free. Hopefully x de ape2. Lps ni azam dan idupkan bacaan Al -Quran kat rumah tu ngan bacaan Hadis.

Hall depan

Exit hall ke dapur

Dapur dan bilik

Kitchen

Tepi. Nice View

Pintu blkng. Ni pemandangan yg plg best bg aku.Bukit dan pokok. Aku nk tebas sikit kat tepi tu boleh excercise pg2.  Yg  pagar zink tu bks lombong dah jadi kolam ikan
Gambar depan 1.
Gambar depan 2. Ni gamba ms first masuk lps dpt kunci ngan gamba ad motor kat atas. Gambar lain diambil lps rmah dicuci guna digital camera.



  


 

4 comments:

  1. Bro..rumah ko mmg cantik bro..dgn harga 130k leh dpt rmh cmni mmg puas hatilh..tahniah!!

    ReplyDelete
  2. Rumah dah ada.org rumah bila lg bro?

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah h/set aku dah ok. Org rumah. Entah la .Byg2 pun x jumpa lagi.

    ReplyDelete
  4. Tapi..rumah ko..memang terbaikkkkkk....luar cat lain kasi cantik.

    ReplyDelete