Search This Blog

Wednesday 19 June 2013

Vietnam.........Rise from war..Part 1

   X pernah terlintas  dlm  fikiran aku selama ni utk  pergi ke negara Vietnam. Aku  selalu  dengar  Vietnam ni ms  kecik2 dulu. Dlm TV  selalu  dipaparkan cerita perang US  vs Viet Cong dan seperti  biasa  Amerika digambarkan  sebagai hero dan  menang dalam  peperangan tersebut tetapi hakikatnya  berbeza  sekali. Certa yg popular  ms tu adalah drama bersiri Nam Tour of Duty. Tp tulah  apabila Allah dh tetapkan rezki kita kat satu tempat tu kita pasti ke situ walau apa keadaan sekalipun. Pada 2 Jun lepas  hingga  5 Jun lepas aku ke sana  bersama rakan -rakan sekerja. Pada  mulanya aku saja bg nama main2 jer utk trip ke sana. Tp bila nk trk diri  rupa -rupanya  member aku dh beli tiket  semua org yg bg nama. Nak tak nak terpaksa la pg walaupun pd asalnya main2 jer.

   Brg2 utk  ke Vietnam aku   bwk sikit jer.  Semua brg muat dlm beg galas kecik jer,  Aku bwk satu lg beg pegang berisi   makanan termasuk mi segera, buah coklat dan roti sbb menurut sumber online kat sana susah nk dpt brg halal. X lupa baju sweater  yg sering aku bwk bila travel mn2. Bertolak dlm 7 .15pm smpi dlm 9 lbh. Perjalanan Malaysia ke Vietnam dlm 2 jam jer. Smpi di sana dh ad  tourist guide yg tunggu. So tempat pertama yg kitaorg pergi adalah  Restoren Halal  Banana  Leaf. Makanan mmg sedap lbh2 bila lpr. Lepas tu terus Check in kat Hotel Espoir x jauh dr  Pasar Benh Tanh yg famous di kgln org yg minat shopping kt Vietnam ni. Ad gk member aku x tunggu lg terus jln2 mlm tu  gak tp aku nk rehat dulu tidor puas2. Letih jetlag x abih lg.

  Bgn pg kn awl  sbb pkl 5.oo dh cerah.  Subuh dlm 4.17 pg. Satu yg aku raspek org Vietnam ni pg2 lg  diorg dah exercise termasuk org tua di kawasn taman berhampiran hotel.  Pttlah majoriti org vietnam kurus2.  Susah nk jumpa bdn yg  berisi mcm kt Malaysia neh. Lps sarapan terus gerak ke tempat lawatan yg pertama iaitu Cu Chi Tunnel. Cu Chi Tunnel adalah terowong bawah tanah  yg digunakan  oleh tentera Viet Cong untuk  bersembunyi, tempat penyembunyian makanan dan senjata, hospital dan  markas  tentera Viet Cong sewaktu Perang Vietnam . Yg menariknya terowong ini di buat di bawah  markas  tentera Amerika. Juga di kenali  sebagai Tunnel Rat oleh  tentera  Amerika.
Amerika pernah beberpa kali cuba untuk melumpuhkan sistem terowong ni tp x berjaya.  Ramai G.I US yg masuk sesat, terkena jerangkap samar dan sebagainya. Terowong ni mempunyai sistem yg kompleks termasuk ventilation untuk pengudaraan dan sebagainya. Terowong ni sejauh 121 km panjangnya.

   Makanan utama masa tu adalah ubi kayu. Sistem pengudaraan untuk masak begitu kompleks sampai asap  yg keluar nmpk mcm kabus jer. Kt situ ada satu shooting range open untuk pelancong. Ad mcm2 jenis senjata yg di gunakan  ms perang Vietnam yg boleh di cuba mcm AK 47, M16, Carbine dll. Aku cuba senjata  lama  jenis Carbine . Teruja gak menembak ni sebab 1st time menembak  peluru  hidup dalam hidup aku.

    Lps tu  sebelum balik kitaorang  melawat  shoping centre yg ad popular kt Bandar Ho chi Minh atau Saigon ni mcm Saigon Square . Bg aku tempat bisa2 jer x tarikan sngt. harga pun boleh thn mahalnya. Destinasi terakhir adalah Night Market berhadapan Benh Tanh market. Market ni mcm Petaling Street KL. Harga pun msh boleh ditawar lg. Penuh dgn org Malaysia jer dah mcm kt Malaysia. Lbh2 lg bila time cuti  mcm waktu ni. Kt sini bnyk jual souviner mcm fridge magnet baju, beg dll. Tp yg plg best kopi Vietnam . Pekat dan melekat.




Malam sebelum berlepas ke Vietnam LCCT KLIA

Makanan Halal di Restoren Banana Leaf


Entrance Restoren Banana Leaf
Penerangan tentang Cu Chi Tunnel


Slh satu Entranve ke Cu Chi tunnel

Kecik jer entrance dier. kalo org yg bdn bsr2 mmg x blh masuk

Bila dh tutup mmg x nmpk . Lbh2 lg bila di tutup daun dr pokook berhampiran

Peninggalan Tank US masa  perang dulu. Metal Gear Solid


Booby trap untuk memerangkap musuh yg dibuat  tentera Viet Cong

Selipar rasmi tentera Viet Cong. Diperbuat drp tyr trak askar US.

Pakaian Rasmi tentera Viet Cong . Camouflage utk siang ,gelap utk malam

Booby trap 2. Kalo jatuh terus kena cucuk dgn  besi yg tajam tu.

Test senapang carbine lama kt shooting range. Sdp snpg ni x tndg kuat Sesuai buat sniper.

Bom yg digugurkan oleh G.I US utk memeusnahkan Cu Chi Tunnel

Kopi Vietnam yg kaw giler
Pasar Saigon Square.











No comments:

Post a Comment