Search This Blog

Tuesday 4 March 2014

Renovate house 1


  Rumah antara  aset yg plg 'renyah'  utk dpt. Yelah nk dpt rumah proses amik ms dkt 6 bln kalo pki loan kerajaan. Tp bila pki loan bank biasa  mugkin sebulan 2. Harga pulak skrg mmg membunuh. Semakin hari semakin meningkat bukan  semakin menurun. Mungkin ada yg menurun kalo lokasi yg x strategik dan sebab lain tp percentage dia kecil. Harga bahan binaan pun semakin maningkat. Sekampit simen dulu Rm 14. Lps tu naik Rm17. Skrg dah naik dlm RM19. Tu blm besi  dan lain2 brg.
  Baru2 ni aku renovate rumah. Bkn sebab nk mencantikkan rumah tp 'terpaksa' sbb  kawasan longkang belakang ngan tepi dinding konkrit dah turun & merekah. Aku perasan bila ms nk buka gate belakang x boleh sebb gate tu dah turun dan stuck. So utk safety nk x nk kena repair gak utk keselamatan long term. Rupa2nya longkang belakang ngan tepi rumah dah merekah ,so air dpt mengalir di kawasan tepi rumah dah melonggarkan struktur tanah.
  Kontraktor pki kontraktor Bangla. Pernah gak pnggil kontraktor melayu. Tp dia dtg ukur lps tu sibuk  dan tp pernah dtg walaupun dah follow up bnyk kali. Bangla ni  dh hustler dlm pembinaan sbbb bnyk tahun kt Malaysia. Sebelum ni pun dia pernah renovate bilik air aku. So far cepat dan hsl kerja yg memuaskan.
   Dia bg cdngan kalo nk renovate dia akn buat yg terbaik. Waranty setahun .Selepas perbincangan ngan dngr idea dia aku setuju. Mula2  mskkn kayu bakau dlm 3 meter sebagai piling. Backhoe digunakan utk mengorek longkang dan membenamkan piling kayu bakau. Lps tu buat 'beam' masukkan besi, konkrit dan batu dlm ketinggian 1 meter.  Lps tu baru susun bata. Bata merah digunakan berbanding bata putih sbb thn . Aku tgk bata ni diturunkan dgn hidraulik dr lori x pecah pun . Mmg thn. Lps tu  tukar semua longkang dgn longkang baru. Tempoh renovate dlm 3 minggu lebih.
    So far aku puas hati gak dgn renovation ni. Hbs gak simpanan aku selama ni. Redha jelah. Mgkn ad hikmah yg tersembunyi. Apa pun aku puas hati sbb berjaya membuat payment x pinjaman. Aku rs rumah yg x de org duduk mcm  org x de roh . Lm2 dia akn menyusut walaupun rumah baru. Mgkn lps ni aku kn spent bnyk ms kt rumah ni supaya rumah ni ada 'roh'. Ye la aku jrg duk sini .Aku rs dh tiba msnya aku cr org rumah plkk. ...........Tp kn start simpn  blk  dlm bln 3 dan control diri dr beli benda yg x faedah.

Pagar lama ngan lomgkang di buang. Kayu bakau dlm 3m di piling utuk asas yg kukuh

Pemasangan beam. Campuran besi , batu ngan konkrit


Pemasangan bata merah. Thn bata ni berbanding bata putih


Proses penyimenan di buat dengan teliti.

Pemasangan  Longkang baru
Nice  Finishing



1 comment:

  1. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BORROWERS APPLICATION DETAILS


    1. Name Of Applicant in Full:……..
    2. Telephone Numbers:……….
    3. Address and Location:…….
    4. Amount in request………..
    5. Repayment Period:………..
    6. Purpose Of Loan………….
    7. country…………………
    8. phone…………………..
    9. occupation………………
    10.age/sex…………………
    11.Monthly Income…………..
    12.Email……………..

    Regards.
    Managements
    Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

    ReplyDelete