Search This Blog

Friday 26 October 2012

My Favourite Hong Kong Movie




 Ms kecik2 dulu aku amat meminati filem Jackie Chan. Mungkin tu antara sebab aku pecahkan cermin almari nenek aku  ms kecik dulu  untuk mempraktikkan apa yg aku tgk. Ms tu filem Hong Kong meriah dgn filem yg berkualiti yg dilakonkan oleh pelakon berkualiti.  So this is my favourite Hong Kong movie list.

God of Cookery

 Masterpiece from Stephen Chow sifu of asian comedy. Masakan masterpiece 'nasi sedih' atau rice of sorrow sewaktu pertandingan akhir dan penilaian makanan  sewaktu menjadi ketua chef di permulaan cerita  mmg x dpt dilupakan. Aku percaya dia mengerahkan otak dia ke paras maksimum untuk menghasilkan karya ni.


The Lucky Guy

One of the best Stephen Chow movie. Dihasilkan pd tahun 1998 . Mengisahkan kehidupan pekerja di sebauh kedai makanan tart telur. Memegang watak Dr. Love atau pakar percintaan dalam kedai tersebut .

                                
Fight back to school

Another masterpiece from Stephen Chow. Mengisahkan polis yg menyamar menjadi student utk menyisast kes kehilangan pistol ketua polis. Bg aku FBTS part 1 jer yg plg best. X lupa tribute utk Ah Tat side kick Stepehen Chow dlm hmpir kesemua movie beliau yg menjadikan mereka pasangan yg ideal dlm memainkan semua watak dalam filem.

                         



Storm Riders

One of the best Hong Kong kung fu movie. Bg aku watak Cloud yg dimainkan Aaron Kwok sgt dark seperti dlm komik Pedang Setiawan yg pernah aku baca. Penuh dgn aksi perlawanan dan antara special effect terbaik pd waktu tersebut. Jln cerita juga menarik. Antara scene menarik waktu Cloud putuskan tangannya  selepas  semua tulang tangannya patah waktu bertarung. Namun dia mendapat tangan baru yg lbh berkuasa dari tabib yg mearawatnya. Sequal yg di buat selepas itu krg menjadi.

                           

Infernal affair

Dlm bnyk cerita kepolisan Hong Kong cerita ni plg aku minat. Mengisahkan persaingan antara perisik polis dalam ahli kongsi gelap dan perisik kongsi gelap dalam pasukan polis. Antara scene  yg plg menarik  bila perisik polis menggunakan kod morse dari ketukan jari di speaker yg disorokkan di cermin tingkap untuk menyampaikan maklumat kepada ketuanya. Tony Leong dan Andy Lau memainkan watak dengan baik dalam filem ini. Filem the Departed lakonan Leornado Di Caprio dan Matt Damon meniru jalan cerita dan idea filem ini untuk pasaran Hollywod.

                                

A Better Tomorrow

   Antara filem yg menaikkan nama Chow Yun Fatt. Filem ini  menekankan nilai persahabatan  dan kekeluargaan. Mengisahkan seorang bekas kongsi gelap yg ingin kembali ke pangkal jalan. Filem ini juga menaikkan nama pengarahnya yg kini bnyk menghasilkan filem aksi Hollywod iaitu John Woo. Aku rasa KL Gangster pun x boleh challange filem ni.


                    


3 comments:

  1. Bro..lu mmg minat stephen chow ar..majoriti filem dia je..hehe..shaolin soccer dln senarai ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btw..10/11 ko free x bro sbb ms tu aku trn perak..r

      Delete
  2. Yup aku respect ngan karya Stephen Chow. Saholin soccer pun ok gak tp terlalu teknikal. 10/11 aku x janji ad sbb kau pun fhm aku stp hjg tahun ad misi. Tp tgk lah keadaan . Apa hal2 konfem blk.

    ReplyDelete