Search This Blog

Tuesday 30 October 2012

Haiwan Liar di Hutan Batu

   Semalam  office aku dikejutkan dgn kemunculan seekor ular sawa batik sedang melingkar di jeriji  pintu masuk ke pejabat. Saiz x besar sngt. Kecoh jgk skjp office aku. Kalu ikut hati aku nk jgk amik ular ni sebab setahu aku ular sawa ni x berbisa. Cuma takut kn gigit ngan belit jer. Last2  member sekerja aku panjat amik ular tu. Mngkin dia dah ada pnglaman tangkap ular kot. Lgpun dia ni kaki pancing. Lps amik ular ni dibasahkan untuk mengurangkan stress kpd ular tersebut. Ular ni bg aku amat cantik  dengan corak barik batik pada badan ular ni.
   Teringat ms tazkirah agama ustaz bgtau ular ni kalau nak tangkap pegang kepala. Sbb tu antara kelemahan ular. Allah Taala pernah arahkan Nabi Musa untuk  mencampakkan tongkat beliau untuk menambahkan keimanan Nabi Musa. Dengan izin Allah tongkat Nabi Musa telah bertukar menjadi seekor  ular yang besar. Nabi Musa terkejut dgn peristiwa tersebut dan kemudiannya Allah mengarahkan Nabi Musa memegang ular tersebut. Pada mulanya Nabi Musa memegang ekor ular tersebut ttp kemudian Allah memerintahkan Nabi Musa memegang kepala ular tersebut. Setelah kepala ular itu di pegang ular tersebut telah bertukar menjadi tongkat kembali.

   Sunnah ni yg diamalkan oleh penangkap dan penjinak ular. Selain itu  kita juga digalakkan untuk berdialog dan menyuruhnya keluar  dengan ular yang berbisa untuk memastikan ular tersebut ular betul atau jelmaan jin. Takut  kalo ular tu jin kemungkinan dia akan menggangu hidup kita. Bg aku setiap peritiwa yg terjadi terutamanya  dalam sejarah nabi kita ada pengajaran untuk kita. Bg aku kalo nak mendaptkan sesuatu dalam hidup kita pertama  sekali tangkap "kepalanya"  dahulu.



Ular ni x agresif ms kena tangkap. Mungkin dan kenyang kot

Relaks dlm kotak

Beatiful but still dangerous

No comments:

Post a Comment