Search This Blog

Saturday 15 September 2012

Taiping Interesting Places (Bukit Larut)

    Hnnsss Hnnnns I need oxigent . Hari ni hari yg meletihkan bg aku bg aku sbb  mendaki Bukit Larut. . Aku rs dlm tahun ni  ni adalah hiking  pertama aku . Yelah  nak cari org yg berkongsi minat  dgn kita bkn senang. Mujur ada  student  praktikal   yg sudi nak naik Bukit Larut ngan  aku. Kalo tahun lps dkt  5 bukit  ngan gunung aku daki . Ms tu aku jd follower jer aktiviti yg  dianjurkan oleh  sekolah  ngan PPD. Org kuat yg  set up aktiviti ni Che Zul. Mmg hardcore hikers. Kalo boleh  dia nak daki semua gunung ngan bukit kat  Malaysia ni. Sbb x de yg buat xtvt outdoor  terpaksa lah aku yg set up aktiviti ni.
   Bukit  Larut  atau  Bukit  Maxwell  adalah  antara  tempat  menarik yg ada  di Taiping. Dibuka  pada tahun 1884  dan  diiktiraf  sebagai resort  tanah  tinggi pertama  di Malaysia. Taiping  memang  terkenal  dgn  binaan  pertama  di Malaysia  seperti  Zoo, Muzium , Keretapi , Penjara  dan sebaginya. X seperti  Genting dan Cameron,  Bukit  Larut  kurang diberi promosi  dan  krg dibgnkan  seperti resort  tanah  tinggi  lain. Ad  resort dan cafe di atas puncak tp agak lengang dan mcm x de ada  org menginap. Untuk smpi  ke puncak  boleh berjalan kaki  atau  menaiki land rover  mengikut  jln tar  yag disediakn.
    Aku ngan 2 org student praktikal  mula naik dlm  pukul  9.00 pg  dan  smpi di Tea Garden dlm pkl 11.00 pg. Dari  Tea grden  menuju ke puncak  smpi dlm pkl 11.50pg . Seorg  dr praktikel student cuma dpt  smpi ke area  air terjun jer iaitu 3/4 dari jarak kepuncak. Hujung  minggu  mmg meriah org naik  Bukit Larut  so  x la boring sngt. So lbh kurang 2 jam 40  minit diperlukan untuk ke puncak.
Bg aku view ats Bukit  Larut  sngt  cantik  dan lebih  kpd design  colonial  British . Ye la  buka pun zmn british menjajah Malaya lg. Actuallly  aku pun x expect smpi ke puncak  sbb  dah lama x hiking. Bdn pun dah naik. Perasaan ms smpi ke puncak adalah  satu  kepuasan  yg  x dpt diceritakan .Ms turun pulak  guna  short cut  pki jln hutan ms kat checkpoint 2 untuk menjimatkan ms . Dlm  1.10tgh  dah smpi  ke kaki bukit. Apa  yg aku hrpkan bukit larut dibgnkn  dan diberi promosi  untuk menjadikan hill resort seperti  Cameron..........

Pintu  Masuk ke  Bukit Larut
Sign board Bukit  larut
Checkpoint Tea garden. Dr checkpoint ni ke puncak amik ms  dlm 1 jam
Air terjun yg cantik  on the way ke puncak dr Tea Garden
On the top of Bukit Larut
Landskap dipenuhi  pokok  pine. Boleh nmpk bandar  Taiping  smpi  laut  K.sespetang
Titi gantung di puncak

No comments:

Post a Comment