Search This Blog

Sunday 9 October 2011

Gunung Belumut (2nd Training)

 Alhamdulillah dapat gak daki Gunung Belumut setelah hampir 4 tahun kat Kluang ni. Nak daki gunung ni bkn  boleh suka2. Kena mintak permit dr Jab. Hutan. Kalo nak ok lg amik sorang tourist guide @ penunjuk jalan. Gunung ni famous di kalangan org kluang sbgi tmpt mandi air terjun . Bg aku sungai kat sini not bad kalo nak mandi walaupun kebanyakan tempat kat sini airnya cetek. Tp x boleh nk challange  tmpat aku kat Taiping tmpt mandi air terjun je ad 3. Semua dekat2 pulak tu.
   Gunung Belumut ni ketinggian dia lbh kurang 1010 meter dr aras laut. Aku start naik dlm 8.45 pg smpi lbh kurang pukul 12.00 tgh. Turun plk dari pukul 12.30 tgh  smpi pkl 3.00 ptg  So amik ms lbh krg 3 jam 15 minit utk naik &  2 jam 30 minit utk turun. Antara Gunung Belumut ngan Gunung Lambak bg aku Gunung Belumut menang dari segi suasana hutan yg masih  fresh  & dikelilingi pokok balak yg besar 2. Ditambah ngan tempat mandi air terjun yg  fresh berbanding anak sungai Gunung Lambak . Cuma Gunug Lmbk menang dr segi track yg mencabar dipenuhi akar dan batu dan cerun yg curam. Apa pun berat aku turun gak 2 kilo bila timbang kat rumah lps  naik Gng Belumut ni. So kalo nak kurus cepat rajin2 le mendaki.
Sblm naik spray dulu ngan ridsect utk elakkan pacat. Tp kena jugak
Antara pokok besar kat Gunung Berlumut
Pemandangan pokok di puncak yg diselaputi lumut.

Tempat mandi di Gunung Belumut
Pintu Gerbang yg sterotaip tp cool
                                      

No comments:

Post a Comment